fredag 29 augusti 2008

Dagens ord

Dagens ord, eller kanske snarare uttryck, måste vara "pyssla om". Detta eftersom jag är sjuk och mer än någonsin skulle behöva bli "ompysslad". Varför är det ett så bra ord? "Pyssla" i sig är inte alls så kraftfullt, och verkar ha en alldeles för generell betydelse. "Jag vill ha någonting att pyssla med" - dvs. något litet som håller fingrarna sysselsatta: plockepinn, puzzle, flaskskepp, korsord etc. (Enligt SAOB ur den tyska roten pus- som också gett upphov till "puzzle", vilket alltså betyder "pyssel"). "Vad pysslar du med?" - om det sägs för att ställa någon mot väggen kan man här uppnå en effektfull kontrast mellan det pullinuttiga och det aggressiva. Men "pyssla" är i sig inte ett särskilt bra ord. Pyssla om, däremot, det är ett av de finare svenska orden. Just kombinationen av ett verb som antyder pillande smårörelser och lättare handarbete med den rumsliga bestämningen "om" - vad kunde vara tryggare? Jag jobbade i somras med en dement tant som regrederat till barnstadiet. Hon ropade på hjälp med förtvivlan i rösten. När jag frågade henne vad hon ville ha hjälp med fick jag det ärliga och på sitt sätt utmärkta svaret: "Jag vill bli ompysslad".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar