onsdag 14 augusti 2019

Yrkesstolthet





Min syster fäste min uppmärksamhet på den här gravstenen, vilken finns på S:t Pauli kyrkogård i Malmö. Det är lite rörande att se den självklarhet med vilken yrkestiteln "filolog" sätts ut, mitt bland alla dessa murarmästare, läkare och andra mer bekanta värv. Jag hade inte hört talas om personen i fråga, men genom en googling hittade jag följande stycke ur Pierre Schoris minnen från tiden vid Malmö Latinskola:



”En charmfull bohème med encyklopediska kunskaper, som skred in i klassrummet med tänd cigarr som sedan pyrde på katedern medan han med ett starkt bildspråk försökte förklara olika ords ursprung [...] Ofta fick vi komma till hans lya för att se på inkunabler och lyssna på spännande föreläsningar ljusår bortom läroplanen. Där lärde vi oss mycket av vad vi behövde veta om livet utanför schemat. Enligt Jacques Werup bjöd han också hem luffare och hemlösa för att lära dem kinesiska. Herbert Högstedt lärde mig den verkliga innebörden av ordet intelligent, helt enkelt vad det bokstavligen betyder: att läsa mellan raderna, inter legere. Högstedts pedagogik ogillades av många föräldrar och kolleger, men älskades av oss.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar