tisdag 5 april 2016

Allmän adiafora

22/3 kl. 14:  

Några oklarheter:

Är medeltiden en av de saker som inte verkar vara intressanta men egentligen är det, eller en av de saker som borde vara intressanta men i verkligheten är tråkiga? Svårt att avgöra.

Betyder perfektionism att man ställer höga krav på sig själv eller på andra? Eller både och? Hänger de nödvändigtvis ihop?

Hur ska man skilja tänkandet från dess effekter? Jag tänker på de oräkneliga idiotiska efterföljare som tänkare jag beundrar har gett upphov till. Om det skulle leda till ett förkastande av läromästaren, borde inte det innebära att jag låter mitt hat mot idioti växa sig starkare än min kärlek till kunskap? Jo. Men borde inte dessa passioner vara exakt proportionerliga?

Föredrar jag skribenter beter som sig som riktiga rövhål i skrift, men sedan visar sig vara schyssta egentligen, eller tvärtom? Den senare typen attackerar mig visserligen inte över frukostflingorna, men om deras hygglighet bara är spelad kan man väl undra vad det egentligen är värt. Å andra sidan kan man tänka sig att den förstnämnda varianten tillhör den psykologiska typ som undviker knytnävsslagsmål men gladeligen skulle döda anonyma oskyldiga från sin drönarcockpit.

15/3 kl. 22.30: Jag har länge grubblat över Time-mysteriet. Tidigare bodde jag nära Time på Bergsgatan som ibland var det enda stället som var öppet när jag behövde snus. Trots dessa generösa öppettider gick jag ogärna dit, eftersom bemötandet var buttert på gränsen till direkt otrevligt. Nu bor jag nära Time vid korsningen Nobelvägen-Ystadgatan, en butik jag mycket gärna går till, eftersom de som jag jobbar där är så hyggliga och lättsamma utan att det känns påklistrat. För ett tag sedan gick jag på bio och såg trailern till filmatiseringen av Kristian Lundbergs Yarden. Plötsligt ryckte jag till: det är ju killen på (det trevliga) Time! Jag tittade förbi på hemvägen, och han bekräftade mycket riktigt att det var han. Några dagar sedan gick jag och såg själva filmen och kan konstatera att Hilal Shoman (som han heter på riktigt, precis som i filmen) har gjort ett bra jobb i rollen som Kristian Lundbergs jobbarkompis.

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar